Yoga stijlen

Yin Yang Yoga

In een Yin Yang yogales werken we met beide kwaliteiten doordat actieve, dynamische bewegingen (Yang) afgewisseld worden met verstillende houdingen (Yin). Net als in de Yin worden deze houdingen langer aangehouden. De Yang in de bewegingen is gericht op de spieren en zorgt voor een krachtig vitaal lichaam. De Yin houdingen richten zich meer op het dieper liggende bindweefsel rondom gewrichten en organen. Dit brengt je in contact met de stilte in jezelf.
Zo ontstaat er een gezonde balans tussen lichaam en geest.

Yin Yoga

In tegenstelling tot de dynamische vormen van yoga richt Yin yoga zich niet op het versterken van je spieren, maar juist op het ontspannen hiervan. 

Door je spieren te ontspannen bereik je het bindweefsel, gelegen in de diepere lagen van je lichaam. Bindweefsel versterkt en verlengt zich langzamer dan spierweefsel, vandaar dat Yin yoga poses tussen de drie en vijf minuten worden vastgehouden. Yin yoga geeft diepe ontspanning, stimuleert je meridianen en organen en leert je ruimte ervaren in je lichaam.

Vinyasa Flow Yoga

Vinyasa yoga is een dynamische vorm van yoga en is momenteel de meest voorkomende yogastijl.
Vinyasa staat ook wel bekend als Flow yoga: deze vorm van yoga kun je het beste zien als combinatie van een flow, een beweging en een ademhaling. We flowen van de ene houding naar de andere houding in een sequence.

Houdingen vanuit de Zonnegroet vormen de basis van Vinyasa. Deze worden opeenvolgend achter elkaar herhaald. Daarna volgen losse asana’s om variatie binnen de flow toe te passen.

Het positieve effect op het lichaam kan op veel verschillende niveaus worden ervaren. Vinyasa wordt soms benoemd als yoga in een dans.
Dit is vanwege de warmte die er binnen het spiermetabolisme ontstaat. Je geeft je lichaam de kans om afvalstoffen af te voeren en je huid krijgt een gezonde glans.

Soft Vinyasa Flow

Soft Vinyasa Yoga is een vloeiende, zachte maar beweeglijke yogavorm. Zacht en smerend voor het lichaam (gewrichten en spieren) en tegelijkertijd meditatief voor de mind door de ‘flow’ en herhaling van de asana’s (houdingen).
Het is een mooie les om Prana (levensenergie) weer vrij door het lichaam en meridianen te laten bewegen en laat de drang tot het aanhouden van weerstand en patronen in lichaam en geest los.
De les bestaat uit een rustige opbouw, vervolgens fijne vloeiende asana’s op het ritme van de adem die worden herhaald en vervolgens de afsluiting.

De zachtere aard van deze les is geweldig voor beginners. Ook kunnen gevorderde yogi’s die zin hebben om te vertragen en hun practice willen verdiepen deelnemen.

Privélessen

Een les speciaal op maat gemaakt naar jouw wensen en behoeften. Tijdens een individuele sessie is er meer tijd en ruimte om gerichte vragen te beantwoorden en hier aan te werken. Neem bij belangstelling en/of vragen gerust contact op.

Meditatie

Meditatie is een fijne manier om rust te vinden, jezelf te leren kennen en tot inzichten te komen. Meditatie is een individueel onderzoek waarbij het belangrijk is om zelf te gaan ervaren wat voor jou het beste werkt.

Tijdens deze les kun je kennis maken met verschillende manieren van meditatie. Als de gedachtes, emoties en sensaties van het fysieke lichaam hun energetische dans hebben gedanst in het licht van jouw bewustzijn en jij bent in staat ze niet meer te voeden door het loskoppelen van je aandacht, dan ontstaat er iets magisch.

Er ontstaat ruimte om je bewust te worden van een compleet andere staat van zijn die er blijkbaar altijd al was. Een staat die zich laat kenmerken door een diepe rust, ruimte, stilte en tevredenheid. In de spiritualiteit wordt dit Presence genoemd.